Tandvårdsstöd från staten
Alla kan få hjälp att betala
Barn och ungdomar som inte har fyllt 20 år
behöver inte betala hos tandläkaren.
De går gratis.
Fån 1 juli år 2008 finns ett nytt
tandvårdsstöd för vuxna.
Det betyder att Försäkringskassan betalar
en del av vad det kostar hos tandläkaren.
Samma regler gäller också hos tandhygienist.
Tandvårdsbidrag
Pengarna som Försäkringskassan betalar
kallas tandvårdsbidrag.
När du går till tandläkaren ska du själv
säga till att du vill använda bidraget.
Sedan betalar Försäkringskassan pengar
till tandläkaren.
Hur mycket är bidraget?
Hur mycket pengar du får i tandvårdsbidrag
beror på hur gammal du är.
- 300 kronor per år får du som är 20-29 år.
- 150 kronor per år får du som är 30-74 år.
- 300 kronor per år får du som är 75 år och äldre.
Nytt bidrag varje år
Du får ett nytt tandvårdsbidrag 1 juli varje år.
Det går att spara bidraget och sedan
använda två bidrag under samma år.
Men du kan inte ha mer än två bidrag samtidigt.
Du kan inte spara bidraget mer än ett år.
Prislista
Allt som tandläkaren gör kostar pengar.
Staten har en speciell prislista för vad
det kostar.
Prislistan kallas referensprislista.
För tandvård som kostar högst 3 tusen kronor
betalar vuxna fullt pris.
Men du kan använda tandvårdsbidraget
för att betala en del av vad det kostar.
För tandvård som kostar 3 001- 15 000 kronor
får du 50 procent i tandvårdsersättning.
För tandvård som kostar mer än 15 000 kronor
får du 85 procent i tandvårdsersättning.